Vilniaus universiteto Studentų atstovybės (VU SA) surinkti duomenys rodo, kad bent vieną posėdį rudens semestre surengė apie 80 proc. už studijų programų kokybę atsakingų komitetų.
Pagal universitete galiojančius Studijų programos komiteto (SPK) nuostatus komitetų posėdžiai turėtų vykti ne rečiau kaip kartą per semestrą. Remiantis studentų atstovų ir komitetų pirmininkų pateikta informacija, šių mokslo metų rudens semestre (2016-09-01–2017-02-04) iš 179 universitete esančių komitetų į posėdžius rinkosi 140. Tai – beveik keturi penktadaliai (78,2 proc.) visų šiuo metu veikiančių studijų programų komitetų. Palyginimui – praėjusį duomenų rinkimo laikotarpį (2016-02-22–2016-08-31) į posėdžius rinkosi tik trečdalis (32,8 proc.) visų komitetų.
Tačiau VU SA atstovų koordinatorius Ignas Gaižiūnas linkęs kritiškai vertinti statistinio tyrimo rezultatus ir tai, kiek jie iš tiesų atspindi gerėjančią komitetų veiklą. I. Gaižiūno teigimu, duomenų ir tendencijos objektyvumą galėjo reikšmingai paveikti naujas informacijos rinkimo būdas.
Apie studijų programų komitetus, jų posėdžius ir mokslo kokybę kalbamės su VU SA atstovų koordinatoriumi Ignu Gaižiūnu, Fizikos fakulteto telekomunikacijų fizikos ir elektronikos studijų programos komiteto pirmininku Tomu Šalkumi ir studentų atstovais studijų programų komitetuose Alicija Narvoiš (Filosofijos fakultetas) bei Jonu Brusoku (Matematikos ir informatikos fakultetas).
Kam reikalingi studijų programų komitetai?
Tomas Šalkus (toliau – T. Š.): Šių komitetų veiklą apibrėžia Studijų programos komiteto nuostatai. SPK atsako už studijų programų kokybę.
Ignas Gaižiūnas (toliau – I. G.): Komitetai atsakingi už nuolatinį studijų programų tobulinimo procesą. SPK turėtų būti tie dariniai, kurie, reaguodami į besikeičiančius suinteresuotų šalių poreikius, plėtotų programą.
Alicija Narvoiš (toliau – A. N.): Studijų programos komitetai rūpinasi studijų programų įgyvendinimu, fiksuoja problemas ir ieško būdų joms spręsti. Remiantis suinteresuotų šalių (studentų, dėstytojų, socialinių partnerių ir kt.) nuomone, siekiama kaip įmanoma labiau patenkinti visų lūkesčius.
Kokie klausimai dažniausiai nagrinėjami SPK posėdžių metu?
T. Š.: Grįžtamojo ryšio klausimai: kaip gerinti studijų kokybę atsižvelgiant į studentų nuomonę.
Jonas Brusokas (toliau – J. B.): Per aštuoniolika mėnesių, kuriuos esu studentų atstovas programos komitete, man teko dalyvauti modulių aprašų keitimų bei esminių studijų programos klausimų svarstymuose, taip pat spręsti tarp dėstytojų ir studentų kylančius nesusipratimus.
I. G.: Klausimų spektras išties platus: pradedant studentų apklausų analizėmis, baigiant diskusijomis apie studijų programos dalykų aprašus bei jų turinį. Būtent klausimų įvairovė daro komiteto veiklą ir svarbią, ir sudėtingą, nes reikia išmanyti įvairias administracines bei dalykines subtilybes. Deja, vis dažniau tenka pastebėti, jog dalyje SPK keliami klausimai, susiję tik su studijų programos išoriniu vertinimu, po kurio realus darbas komitete baigiasi.
Kaip reaguojama į studijų programų komitetuose veikiančių studentų atstovų išsakomą studentų nuomonę, teikiamus pasiūlymus?
T. Š.: Studentai dažniausiai kelia einamąsias problemas, atsižvelgiame į nuomonę.
J. B.: Mano atveju studentų nuomonė yra išklausoma noriai (bent jau stengiamasi rasti tam laiko). Kiti komiteto nariai mielai bendradarbiauja su studentais siekdami bendros gerovės visiems. Labai smagu, kad mano fakultete dėstytojai studentus vadina kolegomis – tai naikina tą savotišką atstumą ir studentų baimę kreiptis, jeigu kas nutinka.
I. G.: Priklauso nuo padalinio: vienur studentų nuomonė ir patys studentai su savo siūlymais dėl programos tobulinimo yra labai laukiami bei skatinami, tačiau nesunku rasti ir tokių komitetų, kuriuose studentų atstovai vis dar laikomi nieko nesuprantančiais ir neturinčiais kištis į programos valdymą. Vis dėlto tokių atvejų kasmet tik mažėja ir, tikiu, jau greitai matysime visai kitokį vaizdą. Žinoma, tai smarkiai priklauso ir nuo pačių studentų atstovų aktyvumo, ryžto ir darbo.
Kaip dažnai patys studentai tiesiogiai kreipiasi į studijų programų komitetų narius, norėdami išsakyti atitinkamoje programoje pastebimus trūkumus?
T. Š.: Nesikreipia, nebent reikia tvirtinti individualų studijų planą išvykstant dalinių studijų į užsienį.
I. G.: Tenka pripažinti, kad į komitetus tiesiogiai besikreipiantys studentai – labiau išimtis nei taisyklė. Man pačiam teko girdėti vos kelis tokius atvejus, o ir jie dažniausiai pasireikšdavo peticijos surašymu, kai situacija tikrai prasta. Kartais patys komitetai inicijuoja susitikimus su visais studentais, panašios praktikos imasi ir VU SA, ragindama savo deleguojamus studentų atstovus kuo dažniau susitikti su visais savo studijų programos studentais, kaip įmanoma labiau juos įtraukti į studijų kokybės tobulinimo procesą.
A. N.: Dažniausiai paklaususi, ką studentas mano apie studijų programą, sulaukiu atsakymo „ai, šiaip sau“, o pasitikslinusi kodėl, gaunu nuviliantį „nežinau“. Esu labai laiminga, kai studentai pasidalija pasiūlymais dėl studijų programos tobulinimo, tačiau tokių nėra daug, tad tenka pačiai ieškoti žmonių, kuriems rūpi, ką ir kaip studijuoja.
Kaip universitetas galėtų paskatinti efektyvesnę SPK veiklą?
J. B.: Daugelis dėstytojų bei studentų nežino apie tai, kas vyksta kituose padaliniuose, kokių rezultatų pasiekta, su kokiais iššūkiais sėkmingai susitvarkyta. Manau, kad tinkama šios informacijos sklaida paskatintų SPK narius aktyviau įsitraukti į darbą.
I. G.: Tenka girdėti, kad dalis studijų programų komitetų narių jaučiasi neįvertinti už savo darbą. Manau, būtų galima pagalvoti apie finansinius paskatinimus asmenims, šiuo metu neatlygintinai skiriantiems savo laiką studijų programos tobulinimui.
T. Š.: SPK neturi realių svertų: atsako už viską, tačiau nevaldo finansų. Kita vertus, studijų programų komitetams suteikus galią valdyti studijų finansus, gali daug kas sugriūti. Pavyzdžiui, jei kuriais metais studentai nestotų į kurią nors studijų programą, SPK negautų lėšų ir turėtų užsidaryti. Tad gal geriau būtų apskritai nuo SPK nuimti atsakomybę, o palikti kaip patariamąjį organą? Na ir taip, SPK nariai negauna jokio atlyginimo.
Visus analizės duomenis apie studijų programų komitetų susirinkimų skaičių ir svarstytus klausimus galite rasti čia. Palyginimui – 2015–2016 mokslo metų pavasario semestro studijų programų komitetų veiklos apžvalga, 2015–2016 mokslo metų rudens semestro studijų programų komitetų veiklos apžvalga.
Komentarų nėra. Būk pirmas!