Vilniaus universiteto (VU) Filosofijos fakulteto Ugdymo mokslų institutas pradėjo vykdyti naują projektą GEM (angl. Empower Girls to Embrace Their Digital and Entrepreneurial Potential), kurio tikslas – sudaryti galimybes atsiskleisti mergaičių skaitmeninio raštingumo ir verslumo gebėjimų potencialui STEM veiklose.
2020 m. rugpjūčio 3-6 d. vyko mokykla „Išmanusis miestas“, kurios veiklomis buvo siekiama motyvuoti mergaites rinktis su STEM dalykais susijusias studijas ir karjerą bei skatinti aktyviai dalyvauti Europos mokslinių tyrimų, inovacijų, verslumo ir skaitmeninio raštingumo srityse.
Visą savaitę mergaitės dalyvavo įvairiose veiklose, klausėsi sėkmės istorijų, ypatingai įdomu mergaitėms buvo tiesiogiai išgirsti „Biznio mašinų kompanijos“ generalinės direktorės Daivos Viskontienės patirtis. Video konferencijos metu mergaitės bendravo su UAB „Thermo Fisher Scientific Baltics“ mokslininkėmis dr. Birute Gagiliene, vyresn. biotechnologe Viktorija Žepnickaite.
Mokykla neapsiribojo vien tik Filosofijos fakulteto veiklomis, mergaitės buvo išvykusios į VU Botanikos sodą ir VU Gyvybės mokslų centro Zoologijos muziejų.
Mokyklos pabaigoje buvo pristatyta projekto dalyvių su Arduino sukurti projektai – nuo dirvožemio drėgmės matuoklio iki išmaniojo namo. Visos mokyklos metu mergaites kuravo projekto vykdytojos prof. Valentina Dagienė, doc. dr. Aušra Kynienė, dr. Anita Juškevičienė, dr, Eglė Jasutė, doc. dr. Asta Meškauskienė bei vaikystės pedagogikos studijų studentės Agata Radiūnaitė, Erika Eitmantytė, Martyna Vilutytė.
Projektas GEM – Empower Girls to Embrace Their Digital and Entrepreneurial Potential, Grant agreement for an action with multiple beneficiaries. Nr. LC-01380173 (Girls4STEM-2019), Directorate-General for Communications Networks, Content and Technology.
Komentarų: 4
2020-08-17 22:40
VU dėstytojasO kaip su lyčių lygybe?
Kodėl tik mergaičių? Manau, kad piliečių skirstymas pagal lytį, vienai iš lyčių suteikiant privilegijas, yra neleistinas!
Kas jau kas, bet Filosofijos fakulteto sociologai turėtų tai suvokti. Gėda!
2020-09-19 09:21
Valentina DagienėGerbiamas Arvydai ir VU dėstytojau (vardo nenurodėte, tad negaliu kreiptis). Suprantu, kad Jums sunku vertinti situaciją neturint bendros informacijos, nežinant švietimo reikalų STEM srityje. Visoje Europoje nėra balanso tarp vaikinų ir merginų renkantis STEM dalykus. Būtent, dėl lyčių lygybės ir imtasi kreipti papildomą dėmesį merginoms, kad bent bent kiek labiau subalansuotume šią sritį. Tam pernai paskelbtas ES projektas “Girls 4 STEM in Europe”(http://www.europeannetforinclusion.org/opportunity/pilot-project-girls-4-stem-europe).
Būtent, šia šia vasaros mokykloje tikimės bent kiek prisidėti prie lyčių lygybės STEM ugdyme. Tai nereiškia, kad berniukai pamiršti, net ir šioje vasaros mokykloje jie galėjo registruotis ir dalyvauti. Jei peržiūrėtume vien Vilniuje vykstančias STEM veiklas vaikams, tai juose vyrauja berniukai. Žinoma, galima būtų nurodyti kvotas, riboti berniukų dalyvavimą, bet negi priversi mergaites dalyvauti būreliuose, jei joms nepatinka? Šiame projekte pasirinkta surengti vasaros stovyklą labiau kreipiant dėmesį į mergaitėms patrauklesnes veiklas (išmanūs namai, dizainas). Tad tikrai džiaugiamės, kad bent kiek pavyko pritraukti mergaičių, gal jos ir mokyklose tęs domėjimąsi STEM dalykais, viena kita toliau rinksis STEM būrelius.
Aš daugelį metų dirbu tarptautinėje informatikos olimpiadoje, vis pakalbame apie lyčių lygybę, deja, realybė tokia, kad iš 87 šalių tik kelios šalys į olimpiadą komandoje atsiveža po vieną kitą mergaitę. Vien berniukai rungtyniauja… Kas daryti? Įvesti ribojimus? Prieš keliolika metų olandai rengdami šią olimpiadą nurodė, kad jei šalis atsiveš merginą dalyvę, tai vietoj 4 komandos narių gali būti 5. Rezultatas – tik kelios šalys pasinaudojo šiuo pasiūlymu, tiesiog merginos nenori varžytis drauge su vaikinais. Dabar merginos pačios (Šveicarijos iniciatyva) steigia atskirą merginų informatikos olimpiadą, būtent, siekiama lyčių lygybės. Taigi reikia ieškoti kitokių išeičių, kol visiškai išbalansuotas šis sektorius, reikia imtis visokių gudrybių, metodų. Tą ir bandome daryti. Jei turėtumėte, lauktume pasiūlymų.
2020-08-19 13:31
ArvydasIr kur žiūri Lygių galimybių kontrolieriaus tarnyba? Tokių projektų iš viso demokratiškoje valstybėje neturėtų būti. Nesuprantu, kaip jie patvirtinami. Juk kažkas vertina pariškas ir pan. Dar labiau apgailėtina, kai tokius projektus siūlo Vilniaus universiteto mokslininkai. Ir ne kokio nors tiksliųjų mokslų fakulteto, kur gal ir būtų galima suprasti, kad “pamiršo” apie lygais galimybes. O sociologai, kurių vienas iš vaiklos barų – lygių galimybių įtvierinimas visuomenėje!
Manau, kad šis fakultetas turi labai rimtų problemų, jei yra įgyvendinami tokie netoleruotini projektai.
2020-09-19 09:28
Valentina DagienėGerbiamas Arvydai, atsakiau Jums, paskaitykite aukščiau. Jei turėtumėte siūlymų, kaip subalansuoti merginų ir vaikinų ugdymą STEM srityje, rašykite. Peržiūrėkite statistiką: STEM ugdymo veiklose vyrauja berniukai, merginas labai sunku pritraukti… Jei paskelbti STEM būrelį, tai 80 proc. ir net daugiau susirenka berniukai. Džiaugiamės, kad Lietuvos informatikos olimpiadose iš 50 dalyvių jau būna 2-3 merginos.