Rugsėjo 15 d. Vilniaus universiteto (VU) biblioteka pradėjo virtualių „Puošnaus popieriaus pasakojimų“ ciklą, skirtą pažinti penkias seniausias popieriaus dekoravimo technikas. Naujausioje dalyje „Sugautas raibulys. Marmuruotas popierius“ biblioteka pristato daugiausia susidomėjimo sulaukusią ir labiausiai tyrinėtą popieriaus dekoravimo techniką.
Marmuruotas popierius – popieriaus dekoravimo technika, glaudžiai susijusi su Rytų kultūromis. Tolimuosiuose Rytuose ji žinoma kaip popieriaus dekoravimo būdas suminagashi, o plisdama Vakarų link buvo labai pamėgta persų ir arabų šalyse. Gerokai pakitusi, čia ji tapo svarbia kaligrafijos meno ir rankraščių puošybos dalimi. Šių dienų Turkijoje marmuravimo technika – ebru – yra laikoma nacionaliniu paveldu.
Ankstyvasis per Artimuosius Rytus Europą pasiekęs marmuruotas popierius buvo vadinamas „turkiškuoju popieriumi“. Taip jį vadino ir vienas pirmųjų Europoje popieriaus marmuravimo techniką, kaip vieną iš įdomių cheminių ir optinių reiškinių, išsamiau savo 1646 m. veikale „Ars Magna Lvcis et Vmbrae“ aprašęs Atanazijus Kircheris. Manoma, kad pats autorius išmanė marmuravimo meną ir jį demonstruodavo savo mokiniams.
Pasirodžius pirmajam Europoje išsamiai iliustruotam marmuravimo proceso aprašui, išspausdintam Denis Diderot ir Jeano R. Alamberto Enciklopedijoje aštuonioliktame šimtmetyje, marmuruotas popierius jau buvo gana žinomas ir paplitęs. Dažai tokiam popieriui marginti buvo gaminami iš pigmento, rišiklio, vandens ir jaučio tulžies. Norimas raštas specialiais įrankiais formuojamas ant sutirštinto vandens paviršiaus užlašintų ir išskleistų dažų. Vėliau ant vandens paviršiaus uždėjus specialiai paruoštą popieriaus lakštą ir jį nuėmus, buvo išgaunamas marmuruotas vaizdas.
Ištobulinus marmuravimo techniką, imta vis gausiau išgauti įvairiausių raštų, kurių kiekvienas turi daugiau ar mažiau nusistovėjusį tyrinėtojų priskirtą pavadinimą, pavyzdžiui, „prancūziški sukiniai“ (XVII a. antroje pusėje – XVIII a. itin populiarus marmuruoto popieriaus raštas) arba „ispaniška banga“. Pastarasis rašto efektas yra sukuriamas marmuruojamą lakštą sujudinus pasikartojančiais judesiais. Kokie dar ypatingi raštai išgaunami šia technika, kaip juos naudojant būdavo puošiami įvairūs objektai ir kokios dar istorijos susijusios su šiuo dekoravimo būdu, sužinosite pasižiūrėję virtualų pasakojimą „Sugautas raibulys. Marmuruotas popierius“.
Skaitmeninė ekspozicija „Puošnaus popieriaus pasakojimai“ lietuvių ir anglų kalbomis pristatoma „Google Arts and Culture“ platformoje. Trečiąją dalį galite matyti pasirinkę šią nuorodą.
Kiti pasakojimai:
„Žingsniuojanti klišė. Ksilografinis popierius“. Žiūrėti galite pasirinkę šią nuorodą.
„Nutūpęs spiečius. Taškytasis popierius“. Žiūrėti galite pasirinkę šią nuorodą.
„Minkštas pėdsakas. Kleisterinis popierius“ – spalio 5 d.
„Aukso sodas. Brokatinis popierius“ – spalio 12 d.
Komentarų nėra. Būk pirmas!