Seimo Švietimo, mokslo ir kultūros komitetui nusprendus į darbotvarkę sugrąžinti siūlymą įteisinti septynių balų vidurkį kaip gerai besimokančio studento kriterijų, studentija svarstys visas įmanomas priemones užkirsti kelią šio sprendimo priėmimui ir pristato galimą rotacijos mechanizmo alternatyvą. Savo bendroje pozicijoje Vilniaus universiteto Studentų atstovybė (VU SA) ir Lietuvos studentų sąjunga (LSS) teigia, kad naujasis rotacijos mechanizmas gali būti siejamas ne su konkrečiu balu, o su studijų programos įgyvendinimo rezultatais.
„Sprendimų priėmėjams nesileidžiant į diskusijas su studentais ir tvirtinant ydingą rotacijos mechanizmą neatsižvelgus į galimus kitokius variantus, nutarėme patys siūlyti savo alternatyvą, kuri šiuo metu atrodo ir tinkamesnė, ir priimtinesnė visoms suinteresuotoms šalims – studentams ir, drįstame teigti, aukštosioms mokykloms. Tikimės, kad noras susieti studijų finansavimą su kreditais ir studijų plano įgyvendinimu taps pagrindu naujoms diskusijoms ir leis išlipti iš pasenusio mąstymo modelio, kuris mus nuves ne kur kitur, o į dar vieną Konstitucinio Teismo išaiškinimą“, – teigia LSS prezidentas Paulius Baltokas.
Pagal studentų teikiamą siūlymą iš aukštosios mokyklos pašalinus valstybės finansuojamoje vietoje studijavusį asmenį ar jam nutraukus studijas į valstybės finansuojamą vietą aukštosios mokyklos nustatyta tvarka gali būti perkeliami tie studentai, kurie įvykdė savo studijų plane numatytus reikalavimus ir surinko ne mažiau kaip 45 kreditus per studijų metus.
„Toks Seimo patvirtintas sprendimas aukštajam mokslui būtų itin žalingas: padaugėtų korupcijos ir akademinio nesąžiningumo atvejų, mažėtų socialiai remtinų asmenų įtraukimas į aukštąjį mokslą, aukštosios mokyklos palankiau vertintų studentus, taip iškreipdamos vertinimo sistemą, galimai didėtų studentų emigracija dėl galimybės įgyti aukštąjį išsilavinimą nemokamai. Sprendimo priėmimas taip pat paskatintų laukinę konkurenciją ir panaikintų tikrai svarbią studijų proceso dalį – bendradarbiavimą tarp kolegų, studentai rinktųsi tas programas, kuriose jaustų mažesnę grėsmę prarasti studijų finansavimą. Sprendimo trūkumus galima vardinti ir vardinti“, – sako VU SA prezidentas Andrius Uždanavičius.
Nors diskusijos viešojoje erdvėje dėl naujojo rotacijos mechanizmo vyksta jau kurį laiką, į jas studentai įtraukiami nenoriai. VU SA prezidentas tikina, kad į postą įžengus naujajai švietimo ir mokslo ministrei Audronei Pitrėnienei septyneto klausimą Seime tikimasi patvirtinti jo neaptarus diskusijose nei su studentais, nei su aukštosiomis mokyklomis.
„Prieš vasarą tokią iniciatyvą Seime dar pavyko blokuoti, bet dabar iš buvusios situacijos pajudėti net nesistengta. Inicijavome susitikimus, formulavome siūlymus, bet matėme tik nuolatinį atsakomybės vengimą. Tai turi baigtis, o naujasis rotacijos mechanizmas turi būti svarstomas su visu Mokslo ir studijų įstatymo paketu, nes priimti skubotą sprendimą tikslo jau nebėra – rudenį turėjusi vykti rotacija vienaip ar kitaip neįvyks“, – sako jis.
Primename, kad praėjusį rudenį Konstituciniam Teismui išaiškinus, jog dabartinė studentų rotacijos tvarka prieštarauja Konstitucijai, šiemet rotacija nevyks. Iki tol galiojo tvarka, kai studijuojantieji prarasdavo valstybės finansuojamą vietą, jeigu jų metinių rezultatų vidurkis buvo 20 procentinių punktų mažesnis nei kurso vidurkis.
Daugiau informacijos apie siūlymą rasite čia.
Komentarų: 1
2015-09-17 18:09
LeoLiūdina tai, kad tą ydingą AM finansavimo modelį, kurio šaknys – sovietmetyje, ir vėl abi pusės (ir valdžia, ir studentai) mėgina “persiuvinėti”, užuot siūlę jo radikalius patobulinimus.
O tokia radikalia alternatyva visiems tiems “gero besimokymosi kriterijaus” siūlymams būtų ryžtingas atsisakymas tos negražintinos dotacijos, t.y. dovanojamojo “krepšelio”.
Pastarasis galėtų išlikti, TAČIAU ne kaip dovana (kuria visuomenė kažkodėl apmoka privataus žmogiško kapitalo didinimą), bet kaip valstybės paskola, kuri suteikiama studijuojančiam ir kuri turės būti gražinama iš absolvento algos. Tokia sistema, beje, veikia Anglijoje. Ji turi daugybę pranašumų, lyginant su dabartine “nemokamo mokslo” sistema (daliai studentų), bet apie juos gal kitą kartą.