Siekiantiems sklandaus mokymosi proceso pozityviosios psichologijos atstovas Mihaly Csikszentmihalyi pabrėžia sąvoką „tėkmė“ (angl. flow) – kai atsiranda sveika įtampa tarp asmens gebėjimų ir mokymosi iššūkių ir sukuriama optimali besimokančiajam pažinimo erdvė. Tokias erdves kuria Islandijos, Korko, Šiaulių, Vytauto Didžiojo ir Vilniaus universitetų (VU) partneriai „Erasmus+“ strateginių partnerysčių projekte „Inovatyvus mokytojų ugdymas taikant personalizuotą mokymąsi“, siekdami atrasti ir pritaikyti inovatyvias personalizuoto mokymosi praktikas mokytojų ugdymo sistemai.
Projektas, skatinantis bendradarbiavimą
Nuo 2018 iki 2021 m. besitęsiantis projektas siūlo daug veiklų – kuriama novatoriška personalizuoto mokymosi (PM) sistema, nauji mokymosi metodai, priemonės, diagnostikos instrumentai ir atnaujinamos visų penkių projekte dalyvaujančių universitetų mokytojų rengimo studijų programos. Visa tai vyksta sutelkiant bendras jėgas ir idėjas per projekto partnerių organizuojamus mokymus, seminarus ir susitikimus ir savarankiško darbo po jų metu.
Islandijos universitete partneriai jau surengė mokymus 30 visų penkių universitetų dėstytojų, o Korko universitete vyko intensyvi mokymų programa, kurioje dalyvavo 12 šių aukštųjų mokyklų studentų ir 12 dėstytojų. Islandijoje ir Airijoje vykusiuose projekto mokymuose ir darbo grupės susitikimuose tyrėjai taikė per 40 mokymosi metodų: tai minčių lietus, vaidmenų žaidimai, probleminiai pokalbiai, World Café metodas, atvejų analizė, sintezė, refleksija, konstrukcija ir dekonstrukcija, aktyvus bei pasyvus klausymasis ir kiti.
Kaskart susitikę projekto vykdytojai jaučia bendro darbo prasmę ir rezultatą. „Mes susitinkame ir kalbamės, o tai leidžia atskleisti naujas kryptis mūsų kuriamai teorijai ir jos taikymui praktikoje. Šis procesas mus sujungia, mes tarsi pribuvėjos padedam ateiti į pasaulį naujam mokymo(si) pavidalui. Mūsų mokymasis vienas iš kito yra lankstus, naudojam daug erdvių ir stengiamės prisiimti atsakomybę už bendrai kuriamą personalizuoto mokymo(si) sampratą“, – atsiliepia viena projekto dalyvė.
Personalizuoto mokymosi konceptas
Tyrėjai jau yra sukūrę pirmąjį intelektinį produktą – personalizuoto mokymosi koncepcijos gaires. Pagrindinis dėmesys skiriamas mokymosi personalizavimui, o jį sudaro keturi pagrindiniai principai, arba elementai:
1. Studentų refleksija ir savarankiškumas – studijų rezultatų planavimas, savarankiškai pasirenkami studijų ir tyrimų metodai bei studijų aplinkos / praktikos, taip pat rezultatų, įgytų kompetencijų įsivertinimas.
2. Lankstus turinys, priemonės ir mokymosi aplinka, pagrįsti mokytojų ir mokinių arba dėstytojų ir studentų bendradarbiavimu, besimokančiųjų interesais bei poreikiais.
3. Tikslingas mokymas(is) ir dėstymas, atsižvelgiant į mokinių ir studentų interesus bei poreikius.
4. Duomenimis grindžiami sprendimai.
Personalizuotas mokymasis yra glaudžiai susijęs su inkliuziniu, individualizuotu bei diferencijuotu mokymusi, tačiau yra ir svarbių skirtumų – visų pirma tai, kad pastarieji labiau orientuoti į mokytoją ar dėstytoją, o ne į mokinį ar studentą. Pagrindinis dėmesys personalizuotame mokymesi skiriamas aktyviam besimokančiojo vaidmeniui, jo pasirinkimams ir sprendimams dėl mokymosi metodų bei būdų ir jų panaudojimo greitai kintančioje aplinkoje.
Siekiant pokyčių
Jau greitai personalizuoto mokymosi koncepcijos pagrindu projekto vykdytojai atnaujins aštuonias mokytojų rengimo studijų programas visuose penkiuose projekto partnerių universitetuose ir diegs programose turinio, metodų, instrumentų ir vertinimo pokyčius.
Ateityje siūlomi mokytojų rengimo sistemos principai ir gerosios patirtys bus platinami viešai, kad su jais susipažintų kitos aukštojo mokslo institucijos ir visa akademinė bendruomenė – būsimieji mokytojai, mokytojai praktikai (mentoriai), mokyklų vadovai, regioninės ir nacionalinės švietimo politikos rengėjai, taip pat socialiniai partneriai ir žiniasklaida – taip intelektiniai projekto produktai galės būti perkelti ir į kitas erdves.
„Inovatyvus mokytojų ugdymas taikant personalizuotą mokymąsi“ (Nr. 2018-1-LT-KA203-046979, angl. Innovative Teacher Education through Personalized Learning, INTERPEARL) projektu siekiama sukurti, įgyvendinti, išbandyti ir perkelti inovatyvias personalizuoto mokymosi praktikas į mokytojų ugdymo sistemą.
Komentarų nėra. Būk pirmas!