Kaip ir kasmet, Vilniaus universitete prasidėjo tradicija tapęs Karjeros centro vykdomas projektas „Rytojaus lyderiai”, pristatantis visuomenei ir darbdaviams pažangiausius VU absolventus. Šiemet projektas bus platesnis – studentams sudaryta galimybė atrasti ir ugdyti savo lyderio gebėjimus, juos pritaikyti praktiškai – ir baigsis 2009-ųjų pavasarį, minint Spaudos dieną.
„Rytojaus lyderius” vainikuos leidinys, pristatysiantis 60 geriausiųjų, darbais lyderystę įrodžiusių VU absolventų, kuriuos projekto metu atrinks projekto partnerės mokymo kompanijos. Leidinį leis Lietuvos spaustuvininkų asociacija (LISPA) kartu su ryšių su visuomene agentūra „Ad verum”.
Pabrėžiama lyderystės svarba
Pasak VU Karjeros centro direktorės dr. Jolantos Vaičiūnaitės, per praėjusių metų projekto atrankas pastebėta, kad dažnas Vilniaus universiteto studentas neturi lyderystės suvokimo pradmenų, o ir pati akademinė bendruomenė nesutaria, kokius lyderystės gebėjimus reiktų ugdyti studentams studijų metu. „Vienos seniausių Europos Alma Mater – Vilniaus universiteto absolvento diplomas vertinamas Lietuvoje taip, kaip Kembridžo ir Oksfordo universitetų – Jungtinėje Karalystėje.
Absolventas, gavęs seniausias akademines tradicijas šalyje turinčio universiteto diplomą, tarsi įsipareigoja tapti lyderiu versle, moksle, visuomeniniame-politiniame gyvenime, – sako dr. J. Vaičiūnaitė. – Tačiau ar pakanka sėkmingai baigti VU, įgyti reikalingą diplomą, kad tai jau savaime garantuotų sėkmingą karjerą ir lyderio pozicijas? Kokių gebėjimų reikia šių dienų lyderiui, ar universitetas ugdo juos? Kaip ką tik baigusiam universitetą absolventui žinoti, ar jis lyderis? Ką reiktų atlikti akademinei bendruomenei, kad VU absolventai taptų ne tik puikiais savo srities ekspertais, bet ir iniciatyviais, strategiškai mąstančiais, kūrybiškais, turinčiais gerus bendravimo įgūdžius žmonėmis?” Siekdamas nustatyti, kokiais lyderio gebėjimais turi išsiskirti VU absolventai, ir paskatinti šių gebėjimų ugdymą universitete, VU Karjeros centras kartu su partneriais – konsultacinėmis įmonėmis „Mercuri International” ir „Kitokie projektai”, ryšių su visuomene agentūra „Ad verum” bei Lietuvos spaustuvininkų asociacija inicijavo kasmet rengiamo projekto „Rytojaus lyderiai” modernizavimą. Iškelti šie pagrindiniai projekto tikslai: nustatyti, kokiais lyderio gebėjimais turi išsiskirti VU absolventai; įvertinti studentų požiūrį į lyderystę; ugdyti lyderystei reikalingus gebėjimus; suteikti galimybę studentams įrodyti turimus lyderio gebėjimus, įgyvendinant organizacijų įvardytas projektines idėjas; informuoti Lietuvos įmones irorganizacijas apie pažangiausius I studijų pakopos ir vientisųjų studijų absolventus lyderius.Dalyvauti projekte pakviesta 10 proc. geriausiai besimokančių VU I studijų pakopos bei vientisųjų studijų 3 kurso studentų, studijuojančių dienine ir vakarine forma. Dalyvauti projekte jau užsiregistravo per 150, t. y. beveik 50 proc. pakviestų, studentų. „Šiemet pakvietus dalyvauti projekte ne absolventus, bet pažangiausius trečiojo kurso ir priešpaskutinio kurso vientisųjų studijų studentus, žengiamas pirmas ilgalaikės VU absolventų lyderystės ugdymo programos žingsnis – savęs kaip lyderio tyrimas, savo silpnųjų bei stipriųjų pusių įsivertinimas”, – sako dr. J. Vaičiūnaitė.
Dalyvaus garsios mokymų kompanijos
„Ne kiekvienas studentas žino turįs tinkamų lyderiui savybių. Pačiam išsiaiškinti savo gebėjimus yra sunku ir trunka ilgai – geriausia, kai to imasi specialistai, todėl šiemet į pagalbą pasitelkiamos dvi garsios mokymų ir konsultavimo kompanijos: tarptautinio tinklo „Mercuri International” atstovė Lietuvoje ir „Kitokie projektai”, – pabrėžia dr. J. Vaičiūnaitė. – Šių kompanijų konsultantai studentams ves seminarus bei praktinius užsiėmimus ir padės išsiaiškinti, ar jie turi lyderystės „užuomazgų”, kaip jas galima patobulinti profesionaliomis žiniomis, įgyti lyderystei reikalingų projektų valdymo, idėjų generavimo, komandinio darbo ir savęs pristatymo gebėjimų.” „Mercuri International” dalyvavimą šiame projekte kompanijos direktorius Saulius Patašius vadina neatsitiktiniu. „Viena iš prioritetinių mūsų atstovaujamos ir daugiau nei 40 šalių veikiančios tarptautinės mokymų kompanijos sričių yra dirbti su mokymo įstaigomis, kad jaunimas suvoktų mokymosi visą gyvenimą svarbą, – sako S. Patašius. – Su VU Karjeros centru pradėjome bendradarbiauti prieš ketverius metus viename projekte ir tuomet diskutuojant paaiškėjo, kad išėję iš žinių šventovės – universiteto studentai susiduria su realybe, kurioje reikia mokėti pateikti savo idėją ir argumentus, kalbėti su partneriais ir t. t. – visa, kas priklauso bendriesiems gebėjimams.” S. Patašiaus teigimu, iškilo akivaizdus poreikis VU studentams rengti organizuotą mokymą apie santykių formavimą, kad požiūris į lyderystę būtų suprantamas ne kaip mada, bet kaip būtinybė šiuolaikiniam žmogui. Jam pritaria kolegos iš konsultacinės bendrovės „Kitokie projektai”, sakydami, kad kuo anksčiau studentai pradės ruoštis gyvenimo įgūdžius, tuo jiems bus tik geriau. „Ypač svarbu pradėti dar nedirbantiems studentams”, – mano „Kitokių projektų” partneris dr. Viktoras Keturakis. Jo kolega dr. Artūras Deltuva džiaugiasi galėjęs dalyvauti kuriant projektą beveik nuo jo pradžios ir teigia, kad dėl šio projekto studentai turės galimybę lavinti lyderystės įgūdžius pažangiausiais pasaulyje neformaliame ir formaliame švietime taikomais metodais, taip pat – ir patirtiniu metodu. Šį metodą „Kitokie projektai” Lietuvoje propaguoja jau 10 metų.
Įvardyti svarbiausi lyderystės gebėjimai
Viename iš pirmųjų projekto etapų VU Studijų komitete buvo surengta diskusija, siekiant išskirti lyderystės gebėjimus, labiausiai atitinkančius VU „dvasią”. Diskusijoje dalyvavę komiteto nariai išvardijo, jų manymu, svarbiausius: žinios – studentai turi turėti pakankamai jų specialybę atitinkančių žinių; bendrasis išsilavinimas, išprusimas su specialybe tiesiogiai nesusijusiose srityse; nuolatinis tobulėjimas savo srityje; poveikis žmonėms per savęs valdymą ir bendravimo įgūdžius; strateginis, konceptualus, analitinis, kūrybiškas mąstymas, idėjų generavimas; gebėjimas apginti savo nuomonę, veikti savarankiškai; iniciatyvumas. Diskusijoje dalyvavusi VU studijų direktorė Jūratė Karaliūnienė mano, kad absolventas, baigęs VU, laikomą išskirtiniu tarp kitų Lietuvos universitetų, taip pat turi suvokti savo išskirtinumą. J. Karaliūnienės įsitikinimu, VU baigęs jaunuolis turi žinoti, ką jis gavo būtent šiame universitete: „Jei pas mus ateina mokytis žmogus iš kolegijos, jis jau atsineša žinių, tačiau čia jis turi gauti tai, ko negaus kitur.” Ar mokymasis lyderystės yra, kaip kartais manoma, mada, atklydusi iš Vakarų? Į šį klausimą J. Karaliūnienė atsako vienareikšmiškai: „Jei Vakaruose yra išplėtotos ir taikomos žinomos teorijos, mes taip pat turime jas žinoti ir supažindinti savo studentus. Jei dėl asmeninių savybių studentas netaps lyderiu, tai bent žinos, kodėl kitas gali juo tapti.” J. Karaliūnienės nuomone, universitetas turėtų perduoti savo studentams ne tik humanitarinę kultūrą, bet ir supažindinti su naujausiomis technologijomis, o tai ypač svarbu VU absolventui lyderiui.
Lyderystės teorijos taikymas praktikoje
„Kol kas bendrųjų gebėjimų kurso nėra VU studijų programoje, nors užsienyje jis integruotas į aukštųjų mokyklų studijų programas, – sako Karjeros centro direktorė dr. J. Vaičiūnaitė. – Pas mus didesnis dėmesys skiriamas profesinėms žinioms, tačiau informacinių technologijų amžiuje svarbu ne išmokti viską, bet įvaldyti gebėjimus susirasti informaciją.” Todėl šių metų projekte „Rytojaus lyderiai” atsirado ir teorijos pritaikymas praktikoje. „Projekte dalyvaujantys studentai turės progą savo lyderystę įrodyti praktiškai ir čia mums talkins Lietuvos spaustuvininkų asociacija, sutikusi priimti studentus praktikai į savo įmones, – sako Karjeros centro direktorė. – Akademinei bendruomenei ir studentijai „spaustuvininkai” gal nelabai žinoma sąvoka, tad studentams bus gera proga susipažinti su šia sparčiai besiplėtojančios kūrybos pramonės dalimi.”
Lietuvos spaustuvininkų asociacijos (LISPA) prezidentė Erika Furman sako, kad šis projektas – tai intelektinė gabių žmonių injekcija į šiuolaikinę spaudos pramonę, kuri siejasi su leidybos, reklamos, kino, architektūros, maisto, tekstilės ir kitomis pramonėmis. „Pirmą kartą nuo Lietuvos Nepriklausomybės atgavimo gabiausi seniausio šalies universiteto studentai įsilieja į mūsų pramonę, – džiaugiasi ji. – Verslo bendruomenės nuomone, lyderis – tai specialistas, gebantis pritaikyti turimas žinias įmonės poreikiams ir tikslams įgyvendinti bei įtikinti vadovus savo pasiūlymų pagrįstumu.” E. Furman nuomone, LISPA pasiūlytose įmonėse lyderių gebėjimus galės realizuoti įvairių specialybių studentai, nes šiuolaikinėse spaudos įmonėse įdiegtos naujausios technologijos, pritaikyti mokslo laimėjimai, materializuojami kultūros, kūrybos, mokslo, švietimo rezultatai. „Tikimės, kad pas mus atėję pažangiausi VU studentai mokės pritaikyti ir panaudoti teorines žinias praktiškai, identifikuoti problemas ir teikti pasiūlymus dėl tobulintinų dalykų”, – sako LISPA prezidentė ir tikisi, kad projektas „Rytojaus lyderiai” bus tęstinis – kasmet su vis nauja pramonės šaka. „Šaunu, kad pradedama nuo kūrybos pramonės, kurios koncepcija Lietuvoje nėra išplėtota, nors pasaulyje ji žinoma nuo 1964 m., – sako E. Furman. – Juolab kad kūrybos pramonė – tai ne technologijos, bet žmonių gebėjimas valdyti jas tiek intelektiniu projektiniu, tiek programiniu gamybiniu lygmenimis.”
Bendrieji gebėjimai studijų programoje
VU Studijų komiteto pirmininkas prof. Alfredas Račkauskas įsitikinęs, kad lyderystė yra prigimtinė, kaip žmogaus muzikinė klausa ar matematiniai gebėjimai, tačiau projektas „Rytojaus lyderiai” turėtų studentams padėti išsiryškinti savo gabumus – ar jie linkę būti lyderiais, ar ne. „Labai sveikintina, kad VU studentams sudarytos tokios ugdymo galimybės, – sako profesorius. – Mano nuomone, VU turėtų pasiūlyti kuo daugiau nekreditinių dalykų, kad studentai galėtų rinktis, ko jiems reikia greta studijų programos. Juk dėl to studentams bus tik įdomiau čia mokytis.” VU studentų atstovybės socialinės srities koordinatoriaus Petro Purlio, taip pat dalyvavusio Studijų komiteto diskusijoje, nuomone, lyderis yra tas, kuris imasi iniciatyvos, yra savarankiškas, siekia tikslo. „Specialybė neturi įtakos, nes tai yra žmogiška savybė”, – sako studentų atstovas. Jo manymu, studentams turėtų būti įdomu dalyvauti „Rytojaus lyderių” projekte, tačiau būtų gerai, kad VU ateityje sukonkretintų, kokias savo studentų savybes norėtų ugdyti: ar universitetas orientuotas tik į gilių profesinių žinių suteikimą, ar turėtų ugdyti ir bendravimo bei kitokius bendruosius gebėjimus.
Daina Andrikienė
Komentarų nėra. Būk pirmas!